Selasa, 28 Julai 2009

FEQAH BERINTERAKSI DENGAN KAWAN BUKAN ISLAM..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Beberapa ketika dahulu aku mendengar kupasan tentang fiqah Berinteraksi Dengan Kawan Bukan Islam ini di dalam radio IKIM. Ianya begitu menarik dan aku begitu berminat. Ustaz itu mengupas mengatakan hukumnya harus mengucapkan selamat menyambut hari2 perayaan kepada kawan-kawan bukan beragama Islam. Sementelah pula aku ada begitu ramai kawan bukan Islam. Bila menjelang hari raya puasa ramai yang mengucapkan Selamat Hari Raya dan sebagainya. Bila menjelang perayaan mereka pula ramai juga dikalangan kawan-kawanku yang beragama Islam turut mengucapkan Selamat Menyambut Perayaan kepada kawan-kawan bukan Islam tadi. Aku memilih untuk berdiam diri kerana aku tidak jelas apa hukumnya. Nas yang aku ada hanya surah `Qulya', yang lain aku tak tahu. Justeru aku ambil pendirian berdiam diri. Bila mendengar kupasan tentang buku ini aku rasa cukup tertarik, tetapi kesibukan membuatkan aku tidak sempat mencarinya. Cuma yang aku dapat tangkap ialah mengucapkan Selamat Menyambut sesuatu Perayaan kepada kawan bukan Islam hukumnya harus kata ustaz itu asalkan jangan turut sama menyembah apa yang dia sembah.
Bila timbul isu nyalaan lilin pada majlis memprotes cara SPRM menyiasat kematian Teoh Beng Hock, aku teringat buku ni balik. Aku tidak berniat nak menuding jari kepada mana-mana pihak sama ada mereka mengharuskan atau mengharamkan orang Islam memegang lilin yang dinyalakan tersebut. Ini kerana aku sendiri merasakan `Ulama-ulama kita di Malaysia tidak `master' dalam bidang ini. Ia bidang baru. Ia macamlah doktor-doktor tak berapa mampu nak jawab pasal isu H1N1. Ia normal sebab ia perkara baru. Berilah masa sikit nak cari bahan.
Yang jadi masalah ialah bila ada pihak menangguk di Air Keroh. Air keruh boleh jadi air mutlak, boleh jadi air mustakmal tapi kalau awal-awal lagi kata mustakmal itu yang masalah. Tapi kematian Beng Hock pandai pulak depa kata, tunggu Suruhanjaya kata apa dulu. Bila pasai nyala lilin ni tak pulak depa kata, tunggu orang-orang alim buat rujukan dulu. Bukan sekadar minta pandangan individu yang dah buat `kesilapan' jelas sebelum ni..

Aku copy paste artikel dari blog Abu Nuha. Sapa minat boleh beli buku ni...

FIQAH BERINTERAKSI DENGAN NON MUSLIM
Posted by: Abu Nuha on: 11 Februari 2009

Petang semalam, saya membeli buku ini di Kedai Deen di Wisma MUIS, dan alhamdulillah pagi ini saya selesai membacanya.

Dalam kehidupan bermasyarakat kita dengan pelbagai kaum, suku dan agama, sudah tentu kita akan bertembung dengan bermacam-macam perkara yang membingungkan kita. Boleh atau tidak? Halal atau haram?

Buku ini menjelaskan banyak persoalan yang ada dalam masyarakat majmuk kita dan prinsip yang harus dipegang oleh umat Islam.

Ia diikat lagi dengan nas al-Quran dan hadith, pendapat para ulama mazhab, ahli hadith dan ulama-ulama’ lainnya serta pandangan penulis dalam suasana di Malaysia khususnya.

Bak kata penerbit, ada 2 perkara yang mesti dipertimbangkan dalam interaksi kita bersama non muslim.

Pertama syariat dan kedua strategi, iaitu matlamat dakwah kita terhadap mereka. Untuk menarik perhatian saudara, saya catatkan 12 bab bersama tajuk perbahasan yang dibincangkan di dalam buku ini.

Bab 1 : Fiqah Iman dan Agama.

Perbahasan : Hukum berkongsi menyambut perayaan non muslim; muslim memasuki rmah ibadah agama lain; non muslim memasuki masjid; ucapan tahniah sempena perayaan agama lain; upacara tafakur di hadapan patung; perebutan jenazah muslim antara muslim dengan non muslim; jualan kitab agama lain secara terbuka.

Bab 2 : Fiqah Bersaudara, Berjiran dan Berkawan.

Perbahasan : Mengucap salam kepada non muslim; menjawab salam non muslim; berjabat tangan dengan non muslim; berjiran dengan non muslim; tinggal serumah dengan non muslim; menerima hadiah daripada non muslim ataupun memberikan hadiah kepada mereka; ziarah non muslim yang sakit atau meninggal dunia; nafkah ibu bapa non muslim.

Bab 3 : Fiqah Makanan

Perbahasan : Non muslim belanja makan; jamuan makan di rumah non muslim; haiwan sembelihan non muslim (bukan ahli kitab); haiwan sembelihan ahli kitab; haiwan sembelihan yang disebut nama selain Allah; haiwan sembelihan sempena perayaan agama non muslim; ikan jualan non muslim; kelapa yang dipecahkan sempena deepavali; produk makanan keluaran syarikat non muslim; ayam diberi makanan yang diperbuat daripada khinzir; daging korban dimakan non muslim.

Bab 4 : Fiqah Kenajisan Anjing

Perbahasan : Bejana yang dijilat anjing; 7 kali basuhan; kenajisan anjing; bersentuhan dengan anjing; menyentuh tempat yang disentuh oleh anjing; rumah pemilik sebelumnya membela anjing; baju dijilat anjing; memelihara anjing.

Bab 5 : Fiqah Pengharaman Khinzir

Perbahasan : Pengharaman Ddaging khinzir sebagai makanan; sebab daging khinzir diharamkan; segala organ khinzir haram dimakan; keharusa makan khinzir ketika darurat; kenajisan khinzir; cara membersihkan bekas yang terkena khinzir; samak mulut kerana termakan daging khinzir; makanan bercampur daging khinzir; menternak khinzir; memanfaatkan kulit khinzir; ubat-ubat yang diperbuat daripada khinzir; daging lembu dijual bersebelahan daging khinzir; baja najis khinzir.

Bab 6 : Fiqah Pengharaman Arak

Perbahasan : Dalil pengharaman arak; jenis-jenis arak zaman ini; kenajisan arak; jamuan yang menghidangkan arak; kerjaya berkaitan arak; arak sebagai ubat; pelaburan dalam syarikat arak.

Bab 7 : Fiqah Muamalah

Perbahasan : Jual beli dengan non muslim; muamalah dengan syarikat yahudi; menghantar anak kecil ke pusat asuhan non muslim; non muslim menjual dan membeli al-Quran; kitab dan buku agama Islam diberikan kepada non muslim; rumah muslim atau premis milik muslim disewa kepada non muslim; muslim bekerja dengan majikan non muslim.

Bab 8 : Fiqah Perubatan

Perbahasan : Doktor non musli merawat pesakit muslim; derma organ kepada non muslim; penerimaan organ daripada non muslim; penerimaan darah daripada non muslim.

Bab 9 : Fiqah Aurat

Perbahasan : Aurat antara wanita muslimah dengan wanita non muslim; fesyen; pakaian khas untuk non muslim.

Bab 10 : Fiqah Perkahwinan

Perbahasan : Bercinta dengan non muslim; wanita muslimah berkahwin dengan lelaki non muslim; berkahwin dengan ahli kitab.

Bab 11 : Fiqah Siasah

Perbahasan : Non muslim dalam negara; bekerjasama dengan non muslim; mengangkat non muslim sebagai wakil rakyat; kerjasama politik (tahaluf siyasi); jizyah; jihad menentang non muslim.

Bab 12 : Fiqah Menganut Agama Islam

Perbahasan : Berkhatan; qadha ibadat yang tidak ditunaikan semasa belum Islam; amal kebaikan semasa masih non muslim; tukar nama kerana masuk Islam; wajibkah memberitahu keluarga tentang pengislaman, muslim baru tidak tahu solat; hukuman jenayah murtad ialah bunuh.

Tahniah kepada Ust Mohammad Nizam Abdul Kadir yang menulis buku ini juga penerbit Hj Waharp Yusoff bersama tenaga kerjanya dalam Telaga Biru Sdn Bhd. Untuk makluman cetakan pertama buku ini ialah pada Januari 2009. Beli jangan tak beli!

Ahad, 26 Julai 2009

OIL ROYALTY FOR KELANTAN!..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

I remember receiving a sms regarding oil price soon after 12th General Election.It's a joke regarding oil price, a national issue that lead to lose of two third majority from BN. I can not remember the exact sentences but overall it mean as below. `Dear friends, Pakatan Rakyat has carried out their promise a reality when they reduced oil price soon after grabbing the power. Kedah has reduced the price of `Gamat Oil', Penang has reduced the price of `Pala Oil', Perak has reduced the price of `Leech Oil', Kelantan has reduced the price of `Massage Oil' and Selangor, `Hair Oil'.

I laughed upon receiving the sms but still hoping the petroleum price will come down. Alhamdulillah, few months after that, petroleum price reduction has become a reality. Talking about petroleum, of course we can not run away from talking about state royalty, an issue that play an important role in Kelantan Manek Urai by election.

So, I just copy paste the article from Malaysian Insider. For those who cannot understand English, the point is simple, Tengku Razaleigh, a senior UMNO member has come to conclusion to support Kelantan demand to get their right to get petroleum royalty from Petronas.(Tengku Razaleigh, ahli veteran UMNO dan AP Gua Musang telah sampai kepada kesimpulan bahawa beliau menyokong sepenuhnya tuntutan Kelantan untuk mendapatkan hak mereka bagi mendapat royalti petroleum daripada Petronas).

The question is, who can punish Petronas or `invisible hand behind Petronas' if they decide not to pay Kelantan the royalty? The answer is simple, YOUR VOTE.. So VOTE for Kelantan right...
JUST READ THE ARTICLE BELOW:


By Lee Wei Lian
KUALA LUMPUR, July 26 – Former Petronas chairman Tengku Razaleigh Hamzah has rubbished reasons given by the federal government over its dismissal of the Kelantan state government’s claim on oil royalties and says that the national oil company is obligated by law to pay up.

The Kelantan state government has claimed that is is owed RM1 billion in royalties from oil that has been extracted in an offshore area bordering Thailand.

In response, Information Communication and Culture Minister, Datuk Seri Rais Yatim had said that the Kelantan demand for oil royalty had no legal basis and was made to earn political mileage.

According to Tengku Razaleigh however, the vesting deed agreement, which he signed on behalf of Petronas as founding chairman and CEO, entitles the state to five per cent of any revenue derived from hydrocarbon deposits found on or offshore of the state.

“If I am chairman still of Petronas, I will pay without all the fuss,” he told The Malaysian Insider in an interview earlier this week. “And I feel all the more it should be paid because I signed the agreement! There is no two ways about it. It must be paid.”

The former finance minister declined to comment on whether political considerations played a part in the decision not to pay Kelantan oil royalties but noted that Terengganu oil royalty payments were suspended when it was under the opposition but was reinstated when it returned to Barisan Nasional rule last year.

“I don’t know what kind of politics they are playing,” he said.

He also agreed with the view that the government is currently overdependent on Petronas oil revenue and that it needs to scale down expenditure.

The following is the conversation between The Malaysian Insider (TMI) and Tengku Razaleigh, who is also known as Ku Li:


TMI: The Kelantan state government has requested that the Federal government pay them RM1 billion worth of oil royalties due to them since 2004. Do you agree with this request?

Ku Li: I think it is a very straightforward issue. It shouldn’t be an issue because we signed the vesting deed agreement with all the state governments, including Sabah and Sarawak. And it’s very straightforward and very simple piece of legislation. Anybody who reads it will understand it without having to consult a lawyer.

Simply put, we agreed to pay any state in the federation if oil is found onshore or offshore. In this instance, oil is found offshore, which is a joint development area with Thailand. And it became like that because we did not file with the Law of the Sea Convention in Geneva to reiterate that that was our offshore area. So the Thais decided to move ahead and as a result, through negotiation, we adopted the same area as a joint development area. Now that is just off the state of Kelantan..

Under the vesting deed agreement, if oil is found there and Petronas make profit from the joint development and of course it is 50:50 share (with Thailand), Petronas will earn 50 per cent of profit. If they earn that much money, then 5 per cent must be paid to the state in cash.


TMI: So the question of the fact that it is a disputed area does not arise at all?

Ku Li: No, no. Because Petronas is operating in what is an offshore area of Kelantan. It is very straightforward. Otherwise Petronas cannot have a joint venture with Thailand.


TMI: Is there any legal redress available to the state?

Ku Li: I don’t think there is a legal redress, I think it is obligatory on the part of Petronas to pay. You see, the whole thing behind this issue was, I went to Tun Razak, who was prime minister then. I said: let’s do this vesting deed agreement because Selangor and Perak were difficult with us at that time, to sign the vesting deed agreement. So I told Tun Razak that on the east coast, there is potential for oil and gas. And why not we also do the same to bring in uniformity and we pay 5 per cent even if oil is found offshore in the area that is under the federal jurisdiction. So it was agreed and since we signed with the mentri besar of Kelantan, or I signed with the mentri besar of Kelantan the vesting deed agreement, if oil is found in the offshore area, although it is under the federal jurisdiction, even though it is in joint venture with the Thais today, 5 per cent must be paid to the state. As simple as all that.


TMI: So with that agreement, the state can take Petronas to court?

Ku Li: I don’t think there is a need to take Petronas to court. Petronas has to pay, that’s all. If I am chairman still of Petronas, I will pay without all the fuss. Because, look, we have this money and we want to help states like Kelantan, Terengganu, Kedah because those states are poor states, undeveloped states, like Sabah, Sarawak, they are also undeveloped states. Why grudge the pay? Those people are tax payers all the same. They may have supported PAS in the last election. But it does not mean they are not citizens of this country. They have same rights as the others.


TMI: Do you feel that’s the reason why they are not getting paid?

Ku Li: I am not making any guess. But I think they should be paid because the law says so. And I feel all the more it should be paid because I signed the agreement! There is no two ways about it. It must be paid. Previously they suspended payment to the state of Terengganu, when it was previously receiving this cash payment from Petronas. I don’t know why they did that. Maybe for political reasons. Now it has been restored because under the law, you have to pay the state. You cannot pay to the federal government departments here. Because they’re not entitled to it. It’s the state concerned that it entitled to the payment. Similarly with Kelantan. There is no escape. I don’t know what kind of politics they are playing.


TMI: Do you think the federal government is overdependent on Petronas for revenue? As of last year, 45 per cent of their revenue came from Petronas. According to the Malaysian Institute of Economic Research, the government operating expenditure is going to exceed revenue.

Ku Li: It would, because of the pension bill and all the extraneous expenses incurred. Naturally, it will. And the interest, the cost of money, that the government bears is large. Unless they scale this down. I am sure the expenditure is going to be more than revenue and because of that, I think they are quite dependent on Petronas revenue now. But the Petronas revenue is falling, because of the fall in the price of crude oil. The world price has fallen.


TMI: I get a sense from the people I speak to at Petronas that they are not happy about the pressure being applied on them.

Ku Li: Well, the government has no money (chuckles). Basic. I’m told that some of the contracts awarded prior to this, are being delayed because payment has not been made, because the government has to reschedule the repayment of the contract work.

sdgS - Sekali-sekala, english brother, english...

Khamis, 9 Julai 2009

CALON PAS MANEK URAI YANG KU KENALI DARI JAUH..

Bismillahirrahmanirrahim
Aku mencuri masa untuk menulis sedikit berkenaan Haji Fauzi calon Pas Manek Urai. Masa begitu suntuk kebelakangan ini. Banyak tugasan yang terpaksa aku sudahkan. Maklumlah nak jadi `pendeta’ Gunung Semanggol, banyak tugasan akademik yang terpaksa diselesaikan.Aku bekerja di Kuala Krai selama dua tahun sekitar 1999-2000. Ketika itu isu DSAI melawan Dr Mahathir begitu hangat melanda politik negara. Namun seperti biasa, aku orang akademik, semangat dalam dada perlu disembunyikan. Kena nampak neutral dan natural, baru nampak `gentleman’.

Bandar Kuala Krai, Kampung Pahi, Manek Urai, Chucuh Puteri, Kampung Laloh dan lain-lain yang sekitar dengannya sudah jadi laluan biasa bagi aku. Tapi sekarang banyak yang aku dah lupa setelah 10 tahun meninggalkan Kuala Krai. Bandarnya juga telah banyak berubah. Kemajuan tidak dapat dibendung walau siapa pun yang mentadbir, ia umpama air yang mengalir, ia mesti turun untuk dinikmati oleh rakyat sekaliannya.

Ramai yang aku kenal semasa di Kuala Krai. Daripada tokoh UMNO sampailah tokoh PAS. Tokoh Cina yang aktif dalam LION Club pun aku kenal masa tu. Al-maklum orang akademik, tidak menonjolkan gaya hidup berpolitik, jadi semua orang boleh didekati. Aku pernah dapat hadiah baju mahal (kalau tak silap aku baju Calvin Klein) daripada salah seorang wakil rakyat UMNO di Kuala Krai masa tu. Kalau dapat belanja makan dengan wakil rakyat PAS pula, itu perkara biasa. Dapat hadiah satu bonet durian pun pernah!.. Tapi ini semua bukan rasuah, bukan berlaku masa pilihan raya. Ia sekadar peri menyatakan betapa penduduk Kuala Krai tersebut secara keseluruhannya baik-baik dan berbudi orangnya walaupun pendirian politik mereka berbeza-beza.

Tempat yang menjadi kunjungan setiaku semasa di Kuala Krai ialah Balaisah (Surau) di hadapan Pasar Siti Aisyah, berdekatan Simpang Tiga menuju ke Gua Musang. Kalau tak silap ingatan aku di Simpang Tiga itu ada ukiran batu berbentuk buah-buahan. Buah manggis atau dokong, aku sudah lupa yang mana satu. Siapa yang pergi berkempen ke Manek Urai bolehlah tolong tengok..

Surau yang aku pergi itu orang ramai panggil Balaisah Pas, sebab Pejabat Pas Kuala Krai/Guchil terletak di tingkat atas bangunan. Walaupun dipanggil balaisah Pas tetapi balaisah ini menerima semua orang Islam berjemaah di dalamnya tidak kira parti apa yang dia sokong. Ayat ini sekadar mengelakkan salah faham, takut nanti bila sebut `balaisah Pas’ orang UMNO tak boleh masuk pulak.

Aku memang kerap ke balaisah itu. Dalam seminggu lebih 3-4 kali. Kalau tidak Zohor, waktu Asar. Kalau tidak Asar, waktu Maghrib. Kalau tidak pun Subuh. Tetapi Subuh jarang-jarang aku pergi sebab rumah aku agak jauh dari balaisah tersebut.Aku suka ke situ sebab jemaahnya ramai. Bacaan imamnya juga jelas. Yang hendak aku ceritakan ialah hampir setiap kali aku pergi ke balaisah itu aku akan melihat sebuah kereta Mercedes model lama berwarna hijau di letakkan di tempat yang begitu hampir dengan mihrab. Kereta Mercedes itu begitu kemas dan bersih walaupun ia model lama. Kelihatannya seolah-olah ia digilap setiap hari. Yang menarik perhatianku juga ialah `plate’ keretanya. Aku terlupa nombornya tetapi hurufnya sampai hari ini aku tidak lupa, iaitu tersusun cantik huruf-huruf P.A.S mendahului nombornya yang aku sudah lupa.

Memang sejak daripada kali pertama aku melihat kereta itu, aku ingin sekali mengetahui siapa tuannya. Mula-mula hatiku teragak-agak, penceramah jemputan kah, wakil rakyat kah atau pimpinan dari sebelah utara kah yang datang melawat.. (maklumlah plate P). Namun semasa kali pertama aku melihat kereta itu aku tidak dapat mengenali siapa tuannya kerana tok imam hanya datang naik motor sahaja dan tidak ada pula ceramah jemputan selepas solat. Aku menunggu beberapa ketika tetapi kereta itu tetap di situ dan tidak ada pula orang-orang tempatan mengerumuni seseorang.

Akhirnya aku pergi tanpa jawapan. Persoalan dalam kepalaku tidak berjawab untuk selang waktu yang agak lama kerana setiap kali aku sampai ke balaisah itu, kereta mercedes hijau tersebut telah ada di situ dan bila aku melangkah keluar dari balaisah, kereta mercedes itu masih di situ. Setelah sekian kalinya menjengah balaisah itu dan menunggu selepas solat untuk sekian lama, akhirnya barulah aku berpeluang melihat siapa orangnya yang melangkah masuk ke dalam kereta mercedes hijau berplate menarik itu. Rupanya beliau hanyalah salah seorang daripada makmum biasa seperti aku. Bertubuh sederhana, berkulit sawo matang, berpakaian kemas dan berserban. Di wajahnya ada sinar kebersihan jiwa dan keyakinan diri.

Beberapa kali aku bersalaman dengan beliau sesudah solat selepas itu, tetapi aku tidak berpeluang untuk berbual dengan beliau kerana tidak ada sebarang topik yang hendak dibincangkan. Lagi pun beliau bagi aku boleh dikira seorang pendiam, semasa bersalam beliau hanya tersenyum, tidak ghairah dan tidak pula becok mulutnya. Selepas solat wajib beliau akan solat sunat dan selepas itu mungkin zikir pulak.. Aku biasanya `chow’ awal, maklumlah `sibuk’.. Namun sepanjang ingatan aku, setiap kali aku sampai ke balaisah tersebut, kereta mercedes hijau itu telah ada di situ dan setiap kali aku keluar meninggalkan balaisah, kereta itu masih di situ juga. Maknanya dia sentiasa datang awal daripada aku dan keluar lebih lewat daripada aku. Tidak pastilah aku kalau dia memang bekerja di tingkat atas balaisah itu yang menempatkan Pejabat Pas. Apa pun aku cukup tabik kepada tuan mercedes itu kerana dia sentiasa mendahului aku..

Aku tidak pasti sama ada aku ada bertanya kepada jemaah yang lain apa nama Tuan Mercedes itu tetapi kalau aku ada bertanya pun aku tidak dapat mengingatnya lagi. Sepanjang dua tahun aku di Kuala Krai keraplah aku bersalaman dengan beliau, tetapi yang peliknya tidak pernah aku cuba mencari jalan berbual dengan beliau. Mungkin kerana sikap pendiamnya dan kuat amalan sunatnya. Selebihnya aku tidak menganggap Tuan Mercedes itu penting lagi kerana aku telah mengenaliya dan aku juga melihat para jemaah lain juga berkelakuan biasa sahaja dengan beliau. Tidak juga aku bertanya apa pekerjaan beliau kerana aku tidak terasa lagi peri pentingnya.Namun yang seingat aku, tidaklah pernah aku melihat beliau tanpa serban terlilit di kepala dan tidak pernah juga aku melihat beliau dalam keadaan tidak kemas melainkan kemas jugalah imejnya seperti kemasnya beliau menjaga kereta mercedes terpakainya.

Aku berpindah dari Kuala Krai pada awal tahun 2000 bersama kenang-kenangan indah dan wajah tuan mercedes hijau itu tidak ada lagi dalam kepala. Sehinggalah tiba-tiba aku terlihat berita dalam akhbar-akhbar, PAS mencalonkan Haji Fauzi sebagai calon pilihan raya kecil di Manek Urai. Terpampang wajah beliau dengan kulit sawo matang dan serban terlilit di kepala.

Fikiran ku senak seketika.. Aku terbayang-bayang, rasa-rasanya wajah tersebut biasa aku lihat, tapi terlupa di mana.. Di mana ya? Aku bertanya-tanya sendirian di dalam hati. Sehinggalah akhirnya aku mendapat jawapan.. Rasa-rasanya dialah Tuan Mercedes hijau yang aku tercari-cari dulu. Aku sms seorang kawan lama di Kuala Krai, ”Haji Fauzi calon Manek Urai tu pakai kereta mercedes terpakai warna hijau plate P.A.S ke?” Sepatah dia menjawab, `Ya’. Persoalan dalam kepalaku terjawab, rasa senak bertukar lega.

Dalam surat khabar memberitahu bahawa dia bekerja sebagai pemborong ikan. Satu pekerjaan yang aku tidak terbayang langsung dengan kekemasannya dan personaliti dirinya. Yang sangat menarik hatiku ialah peri awalnya dia datang ke balaisah dan peri lewatnya dia pulang..

Wahai sekalian pengundi di Manek Urai,
Sekilas aku melihat dari jauh, wajarlah kita beri peluang pada Haji Fauzi memimpin umat di Manek Urai. Dia telah buktikan kesolehannya, sinar wajahnya pun mencerminkan kejujuran dan keikhlasan. Aku yakin dan percaya, jikalau kita semua memilih Haji Fauzi sebagai wakil rakyat di Manek Urai, beliau akan turun awal menyelesaikan masalah rakyat dan pulang lewat sehinggalah masalah diselesaikan.

sdgS – Biarlah aku menjadi `Pendeta’ di Universiti Gunung Semanggol..

Jumaat, 3 Julai 2009

ANWAR AKAN BERSUMPAH LAKNAT KALAU MEMANG DIA YANG MELIWAT SAIFUL...

Bismillahirahmanirrahim

Hampir setahun yang lepas aku menulis berkenaan tajuk di atas beberapa hari sebelum PRK Permatang Pauh berlangsung sebagai tanda sokongan moral pada PKR dan DSAI. Sejak Dua tiga hari lepas pula kes liwat ini kembali hangat apabila mahkamah mula membuat ketetapan untuk membicarakannya. Aku tidak mengikuti secara terperinci tentang proses mahkamah, cuma sekadar memutar kembali tulisan aku tahun lepas. Cuma yang seingat aku DSAI turut membawa kes ini ke mahkamah syariah WP dan membuat tuduhan `Qazaf' terhadap Saiful Bukhari. Aku pun tak tau apa jadi dengan kes mahkamah syariah ini. Ada orang bertanya pada aku dengan skeptikal(ragu-ragu), adakah DSAI akan menyokong `Hudud' jika ia hendak di angkat oleh PAS suatu hari nanti? Aku jawab yang aku tidak dapat mengetahui apa yang ada dalam hati beliau, cuma yang aku nampak kalau dia tidak mahu menyokong HUDUD sudah tentu dia tidak akan membuat laporan tuduhan QAZAF ke atas Saiful Bukhari dalam kes liwat tersebut. Ini adalah kerana QAZAF adalah salah satu bab dalam hukum HUDUD. Bila DSAI menggunakan peruntukan QAZAF yang aku dimaklumkan hanya ada peruntukan di Mahkamah Syariah W.P di Malaysia ini, bagi aku DSAI telah pun menyokong HUDUD..

Isnin, 2008 Ogos 25
Aku memilih tajuk di atas untuk dihujahkan sebagai sokongan peribadiku kepada Pakatan Rakyat sempena pilihan raya kecil di Permatang Pauh. Walaupun kemungkinan besar aku tidak dapat berada di sana.. Mudah-mudahan tulisan ini dapat membantu kempen Pakatan Rakyat.

Saiful telah bersumpah laknat... Anwar bila lagi? Demikian bisik sesetengah orang cuba mencari topik perbualan yang hangat. Bagi aku ANWAR akan bersumpah laknat dengan gaya seperti yang Saiful lakukan (iaitu dengan tujuan menarik perhatian umum) hanya sekiranya jika beliau memang meliwat Saiful...

Kenapa aku berhujah demikian...

Saiful Bukhari telah pun bersumpah. Tarikh yang dipilihnya untuk bersumpah pula tarikh yang cukup menarik. Malam penamaan calon pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh. Katany ianya adalah satu kebetulan. Titik.

Tarikh dan waktu bersumpah tidak menarik sangat perhatianku dalam tulisan ini. Walaupun ianya begitu menarik perhatianku untuk mengalih pandangan ke kaca TV pada malam tersebut.

Ayat-ayat yang dibacakan cukup menggegarkan dan menarik perhatian sebahagian besar rakyat Malaysia terutamanya mereka yang beragama Islam. Tentu juga mereka yang berada di Permatang Pauh. Bapa saudaraku yang berusia 62 tahun (sebaya dengan Anwar, katanya) mengatakan itulah kali pertama dalam hidupnya dia mendengar orang bersumpah dengan ayat-ayat yang sedemikian rupa. Tidak perlulah aku mengulang ayat yang dibaca oleh orang yang bersumpah kerana aku pun tidak sanggup hendak menulisnya semula..

Selesai bersumpah akhbar memaklumkan Saiful terus meninggalkan masjid dan mengelak bertemu para wartawan. Jikalau aku salah seorang daripada wartawan tentu banyak yang ingin aku tanyakan kepada beliau. Oleh kerana Saiful bersumpah di luar daripada mahkamah dan bukan di dalam waktu perbicaraan tentulah sebagai wartawan aku juga boleh mengemukakan soalan-soalan kepada beliau di luar mahkamah dan di luar waktu perbicaraan.

Oleh kerana kes beliau telah masuk mahkamah, maka soalan yang hendak ditanyakan hanyalah sekadar berkisar dengan ayat-ayat sumpah yang beliau bacakan kerana tidak mahu mengganggu urusan mahkamah. Ini kerana sumpah tersebut dibuat diluar mahkamah dan diluar waktu perbicaraan.

Sekadar soalan pertama mungkin adakah saudara dalam keadaan sedar semasa Anwar memasukkan anunya ke dalam anu saudara?
Jikalau jawapannya dalam keadaan sedar, maka apakah posisi saudara ketika itu? Dalam keadaan menelentang, meniarap, mengiring atau posisi yang lain.
Jikalau jawapannya dalam keadaan menelentang ianya cukup memuaskan hati...

Hanya orang yang berada dalam keadaan sedar sahaja yang dapat memastikan seorang lain memasukkan anunya ke dalam anu sendiri. Orang yang berada dalam keadaan sedar itu pula hendaklah matanya dalam keadaan melihat secara berhadapan anu lawannya. Jikalau dia dalam keadaan meniarap atau dalam keadaan mengiring nescaya dia tidak dapat melihat dengan secara sempurna anu lawannya.

Sebagai pesakit buasir, dua tiga kali aku diperiksa oleh doktor di dalam keadaan mengiring. Doktor memasukkan alat ke dalam anu ku, dan aku merasa sejuk tetapi aku tidak dapat memastikan alat apa yang dimasukkan doktor pada waktu itu kerana aku tidak dapat melihatnya. Hanya setelah selesai prosedur doktor menunjukkan alat yang digunakannya dan barulah aku mengetahuinya.

Justeru posisi yang memungkinkan orang yang mengadu melihat secara jelas anunya dimasuki anu orang lain adalah dalam keadaan posisi menelentang, kecualilah jika beliau ada memasang CCTV dari atas siling untuk merakamnya.

Jikalau ianya berlaku dalam posisi menelentang justeru kita terpaksa bertanya pula sama ada ianya berlaku secara sukarela atau secara paksa. Katakan ianya secara paksa. Maka apakah alat yang digunakan untuk memaksa. Adakah orang yang dituduh menggunakan pengawal-pengawal peribadinya yang gagah perkasa untuk melemahkan tenaga empat kerat sipengadu atau ada senjata api yang digunakan dan diletak dileher pengadu.. Katakan yang dituduh menggunakan ubat-ubatan. Jikalau menggunakan ubat-ubatan sudah tentulah sipengadu berada dalam keadaan tidak sedar, justeru bagaimana dia boleh melihat anu lawannya. Jikalau ianya berlaku secara sukarela, ianya memudahkan cerita..

Di dalam sumpahnya, juga di dalam laporan polis, si pengadu tidak menyebut tentang kewujudan orang lain yang membantu untuk memastikan dia tidak meronta-ronta semasa dinodai dan sipengadu juga tidak menyebut sebarang ancaman untuk membunuhnya dengan senjata api sekiranya beliau meronta-ronta.

Justeru boleh dikatakan ianya berlaku secara sukarela.. Mungkin orang lain boleh bersetuju dengan aku sehingga tahap ini.. Katakan ianya berlaku secara sukarela, di dalam sumpahnya dan di dalam berita-berita yang ada, aku tidak mendengar ada dinyatakan bahawa si pengadu benar-benar insaf dan bertaubat daripada perbuatan terkutuknya dengan pasangan yang diadukannya. (sila betulkan aku jikalau memang ada sipengadu insaf dan bertaubat)

Jikalau memang sipengadu melakukannya secara sukarela dengan orang yang diadukannya dan ianya tidak pula insaf dan bertaubat dari perlakuan kejinya, bermakna dia masih seorang yang berdosa dan seorang pelaku dosa besar. Biasanya seorang pelaku dosa besar tidak akan segan silu pula melakukan dosa yang lain. Berbohong bagi seorang pelaku dosa besar adalah perkara biasa sahaja. Sedangkan dosa yang sangat besar lagi boleh dilakukan, apatah lagi sekadar dosa yang biasa..

Seorang perompak biasanya tidak akan merasa apa-apa membunuh atau mencederakan orang, kerana itu semua adalah kumpulan dosa yang biasa mereka lakukan. Perompak juga tidak akan merasa bersalah bermain judi atau minum arak kerana itu adalah sebahagian daripada hidup mereka bergelumang dosa, dosa besar dan dosa kecil. Justeru jikalau seorang perompak melakukan rompakan dan di dalam rompakan itu dia turut melakukan pembunuhan dan merogol mangsa, apa yang hendak diherankan.. Memang melakukan dosa itu rutin hidup mereka.

Kembali kepada orang yang di adu, Anwar Ibrahim. Aku menggunakan analogi yang mudah. Jikalau memang Anwar lah orangnya yang meliwat Saiful dan dia diminta bersumpah bahawa dia sebenarnya tidak meliwat Saiful, aku percaya dengan mudah Anwar akan terus ke depan dan bersumpah dengan muka yang selamba bahawa dia tidak meliwat orang yang membuat aduan. Dia bukan sahaja akan bersumpah sekali tetapi akan mengulangi sumpahnya banyak kali..

Kenapa aku berkata begitu? Kerana seorang Peliwat adalah seorang pendosa besar, seorang peliwat adalah orang yang dilaknat Allah. Seorang pendosa besar, seorang yang dilaknat Allah, apa yang ditakutinya untuk bersumpah dengan hanya sekadar mengeluarkan kata-kata tertentu dibibir mulut.

Takut dilaknat? Seorang peliwat memang telah dilaknat pun! Seorang peliwat adalah seorang pendosa besar. Seorang pendosa besar, apa yang ditakutinya untuk mempelbagaikan jenis dosanya. Seperti yang aku dah sebut, seorang perompak tidak akan segan silu membunuh dan merogol. Itu memang variasi dosanya. Demikian juga seorang peliwat, apa yang dia risau untuk menambah variasi dosanya.. Sekadar bersumpah!.. Sedangkan dosa `perbuatan lagi dilakukan, tambahan hanya dosa `kata-kata, tidak ada masalah bagi golongan yang memang bergelumang dosa..

Tetapi Anwar merasa berat untuk bersumpah. Dia merasakan ada `udang disebalik batu disebalik desakan supaya dia turut bersumpah oleh lawan politiknya. Pembacaanku tidak mendalam berkenaan `udang disebalik batu itu. Mungkin pembaca semua boleh menambahnya.

Anwar lebih suka kesnya dibicarakan. Sama ada di mahkamah sivil atau mahkamah syariah. Itulah yang sebaik-baiknya. Sekiranya mahkamah tidak dapat memberi keadilan, atau salah seorang tidak dapat membawa bukti yang cukup seperti yang dikehendaki tetapi dia tetap teguh memegang pendiriannya, maka barulah selepas itu dia bersumpah. Sepatutnya sumpah dilakukan setelah segala bahan bukti dibicarakan dimahkamah, dan sumpah di lakukan dihadapan hakim di dalam mahkamah, bukan di luar mahkamah dan memilih masjid untuk menarik perhatian ramai orang.

Anwar mungkin akan bersumpah dikhalayak ramai juga aku kira sekiranya dia mendapati ramai yang termakan dengan sumpah orang yang mengadu. Aku kira malam terakhir sebelum pilihan raya kecil Permatang Pauh adalah masa yang sesuai untuk beliau bersumpah dikhalayak ramai sekiranya sumpah itu perlu..sdgS - Aku kenal sumpah-sumpah, seekor reptilia yang boleh berubah warna mengikut persekitaran sebagai kaedah penyamaran.