Isnin, 15 September 2008

KISAH MB PERAK DARI MULUT SEORANG PEMANDU..

Sebenarnya blog ini jikalau ikut perancangan asalnya hanya akan di kemas kini seminggu atau dua minggu sekali. Tetapi oleh kerana kisah ini adalah satu cerita, maka saya awalkan sedikit menulisnya. Cerita kalau dilambat-lambatkan mungkin akan jadi basi, dan mungkin saya sendiri pun nanti turut terlupa bahan-bahannya.

AL kisah, sedang saya bertugas, masuklah seorang `pelanggan’ yang agak baru pada pandangan saya. Beliau bertubuh besar dan tinggi, berat badan anggaran seratus kilo pada hemat saya, dengan usia sekitar 50an. Masuk dengan bertongkat tetapi masih dapat berjalan dengan baik. Beliau memakai sut berwarna biru gelap, seluar juga biru gelap, seperti yang biasa dipakai oleh petugas keselamatan atau pengawal penjara.
Seperti biasa saya menguntum senyum, beliau juga tersenyum. Saya memperkenalkan diri kepada pelanggan baru seperti mana biasa. Beliau juga memperkenalkan diri tetapi memaklumkan bahawa beliau bukanlah pelanggan baru tetapi sudah tiga kali datang ke tempat saya bekerja cumanya beliau berjumpa dengan staff yang lain. Rekod beliau saya periksa dan saya mohon maaf kerana tidak perasan bahawa kedatangan beliau ialah kali yang ketiga.

Saya bertanya kenapa bertongkat, sedang saya lihat beliau masih mampu berjalan dengan tegap. Beliau tersenyum, baru beberapa bulan lepas `operation’ di tulang belakang kata beliau. Takut lantai licin, katanya lagi sambil menunjuk beberapa tempat yang sedang di mop oleh pekerja bangunan.

Rekod beliau saya periksa selama beberapa minit dan akhirnya maklumlah saya apa masalah beliau. Tidaklah mahu saya memperpanjangkan apa masalah beliau dan apa kerjaya saya kerana tajuk kisah ini dan blog suaradarigunung ini bukanlah bertujuan untuk itu. Saya meneruskan perbualan sosial dengan pelanggan tersebut.

`Encik kerja di mana?’ Tanya saya ringkas.
`Di bangunan SUK (Bangunan Perak Darul Redzuan),’ jawabnya pula ringkas.
`Sebagai..? '
`Sebagai pemandu peribadi pegawai’, katanya pula.
`Oh... Pemandu peribadi pegawai mana?’ spontan saya bertanya.
`Pemandu peribadi Pegawai Kewangan Negeri’, sambungnya pula.

`Boleh memandukah sekarang, selepas `operation’ tu?’ tanya saya lagi memanjangkan perbualan.
`Alhamdulillah, sekarang sudah boleh memandu, tetapi di sekitar Ipoh sahaja, kalau nak pergi jauh kena serah pada orang lain’, ceritanya lagi.
`Tak ada masalah kah?’ tanya saya pula.

`Alhamdulillah, sama-sama kita ni bolehlah saya mengadu nasib’, lebih kurang begitulah katanya.
`Tambah-tambah lagi sekarang ni kita ada MB baru’, katanya lagi.
`Kenapa dengan MB baru?’ saya bertanya lagi.
`Ye lah, MB baru kita ni orang agama,’ katanya lagi, lari dari topik asal sakit belakang dan kemampuannya memandu.
`Selalu dia sembahyang Zohor dan Asar berjemaah bersama kami di surau bangunan SUK tu,’ ceritanya lagi.
Sejuk hati saya mendengar cerita baik-baik berkenaan Menteri Besar negeri saya dari seorang Pemandu seperti beliau.
`Dia orang agama,’ katanya lagi. `Makan tengahari pun selalu bersama kami di kantin bangunan sahaja,’ sambungnya lagi. `Dah beberapa kali beliau yang belanja kami makan,’ ceritanya lagi.

Begitu gembira hati saya mendengar ceritanya.. Kalau dahulu kisah-kisah sebegini hanya dapat didengar dari Menteri Besar Kelantan atau Menteri Besar Trengganu 00/04 sahaja. Selebihnya hanyalah dari himpunan kisah-kisah Sahabat, Tabi’-Tabi’in dan salafus-soleh. Alhamdulillah, sekarang ini cerita yang sama sudah dapat didengar dari Menteri Besar Negeri Perak. Negeri yang hanya 55% penduduknya Islam. Dari 55% itu pula tidak diketahui berapa peratus pula yang beriman.

Ingin sekali hati saya bertanya, MB yang dulu bagaimana? Tetapi saya terasa tempat bekerja bukanlah medannya. Saya bekerja sebagai seorang profesional, tidak memihak dan berprasangka kepada siapa-siapa. Tiba-tiba staff dihadapan memberitahu, ada pelanggan lain sedang menunggu. Saya terkedu. `Encik, lain kali kita cerita lagi. Seronok saya mendengar cerita dari Encik’. Dia tersenyum, kami bersalaman. Dia berlalu pergi sambil menghayun tongkatnya.

Petang hari berikutnya sempat saya menelaah al-Quran. Surah al-Hujurat ayat 12. Syukurlah saya kerana saya tidak menanyakan darihal yang bukan-bukan berkenaan MB yang lepas kepada Pemandu Kerajaan Perak tersebut. Saya bukan orang politik dan saya bukan musuh politik MB yang lalu. Justeru saya kira surah al Hujurat ayat 12 tersebut adalah terkena pada diri saya sebagai orang yang Islam dan beriman.






Sekian, jumpa lagi.
Suaradarigunung ni..






1 ulasan: