“Hah…Mama dah carikan kerja utk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?” kata mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari KMB setelah aku tamat belajar disitu sekitar 2004.
Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di situ, belum pudar.
Cantik!
“Ma…malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam Tu’ai, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket” aku menjawab malas sambil mataku menjeling kepada Tu’ai, adikku di sebelah. Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja, dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?
“Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu” mak aku membantah.
“Laa…ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatori” cetus hati aku.
Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong.
“Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajaq Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih.” Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatori…
Habis takat tu…
Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar. (kalau boleh aku katakan, sekolah yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada ‘luar Bandar’. Maknanya sangat sangat terpencil).
Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.
Biar aku ceritakan…
1. Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk ‘skip’ hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.
“ Ok class, My name is Haikal. Your new English teacher here, for 2 months bla..bla..bla” Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where are u from. Ok. let us start from u”
“ err…sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?”
Aku jawab “ Cuba, takpa salah pun. saya pun bukan pandai cakap omputih”
“ I is Syahrul (nama rekaan)”. Yang lain saya tak gheti sir”
“Ok takpa…teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana”
Dalam hati “mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?”
2. Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajar pun.
“ Nama saya cikgu Haikal. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dgn cita-cita. Hah kamu…mula”
“ Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm…perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan”
“OK takpa, kamu” aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri kat pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.
“ Saya…nama ku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku” (memang disebut LEMU, bukan lembu). Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ku…bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.
“Sebab apa nak jaga lembu?”
“Ku tak tu dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia”`
“ Oo…ya ka?” aku menyetujui kata-katanya
Dalam hati “ Bertuah betul orang Bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doctor. Saintis. Paling koman pun Polis. Tapi kat sini. Cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naïve…tapi kalau dibandingkan dengan anak Bandar yang sebaya, depa ni jauh naïve. Seolah-olah tiada langsung cita-cita”
Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka utk terus berada di sekolah dari jam 730 hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini.
Lalu…bagaimana ingin mempunyai cita-cita?
3. Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST). Tingkatan 4 dan 5.
Untuk tingkatan 4…semua fail untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu.
Untuk tingkatan 5…ada seorang 2 sahaja yang lulus ataih pagaq EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus. Tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun…aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.
Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu “ Hah…besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan mau pun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dgn Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak” kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.
“ Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak Haikal. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau” sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.
“PUNAH ANAK BANGSA” terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.
4. Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.
“ Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu” Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan. Mengajar bahasa inggeris dalam bahasa melayu. Tapi apa boleh buat... Payah. Susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa)
Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik:
“ Depa tengah main Sing-Kong Sir”
“Menatang apa tu?” aku bertanya kehairanan.
“Judi” (Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu)
“ Budak-budak kat belakang…baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!” tegas aku dalam nada separuh bengang.
“Ok sir” jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran “Mari Mengenal Bahasa Inggeris”
“Ok kelas…kalau I…padan dengan Am”
“I am”
“kalau he atau she yang maksudnya Dia…padan dengan Is”
“He is”
Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar Bandar. Ops…di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.
Kesimpulan mengenai sistem pendidikan Malaysia:
1. Hancur.
Sistem pendidikan yang hanya memihak kepada orang di Bandar memang hancur. Dulu, bolehlah pelajar-pelajar luar Bandar ni dapat walaupun sedikit ilmu sains dan matematik kerana mereka faham apa yang diajar sebab diajar dalam bahasa ibunda mereka. Sekarang? Tak dak!
Alasannya adalah untuk mewujudkan semangat persaingan. Kalau tak dipaksa, mereka tak akan belajar. ITU ALASAN SEMATA-MATA.
Berpijaklah ke bumi yang nyata wahai menteri-menteri terutamanya Menteri Pelajaranku! Cuba kalau hangpa yang datang mengajar di sekolah tu. Hangpa akan jadi tertekan seperti juga guru-guru di situ. Malah sepatutnya lebih lagi. Sebab hangpa menteri yang bertanggungjawab atas apa yang terjadi. Budak-budak di sekolah hilang langsung minat untuk belajaq sains dan matematik. Sampaikan soalan 4 divide by 2 equals? pun…terkial-kial nak kena cari makna divide dan equal dulu.
2. Tak adil.
Cikgu-cikgu di luar Bandar dikerah melakukan macam-macam. Buat kelas tambahan itu ini. Pelajar bukan datang pun. Sebab mereka tak mahu.
Sebab apa tak mahu?
Sebab meraka tahu mereka tak akan lulus. Sebab mereka tahu, mereka akan hanya masuk paling tinggi pun ke politeknik. Sebab mereka tahu, mereka tak akan ke mana. Tiada universiti dalam hidup mereka. Tiada obersi. Tiada. Tiada. Tiada.
Sebab apa mereka sebegitu, begitu pessimistic?
Sebab mereka tak mampu. Nak cari guru tuisyen macam orang Bandar? Nak beli buku ulangkaji 2 3 buah? Mana nak cari duit?
Ayah buat bendang, tu pun tumpang bendang orang lain. Mak menoreh getah. Tu pun pokok getah orang lain. Abang gheja pomen gheta. Tu pun kat kedai pomen orang lain. Mana ada duit?
Apa yang mereka ada?
Mereka ada kelas tambahan di sekolah yang jadi tenaga pengajarnya adalah cikgu-cikgu sekolah tu jugak. Yang pagi tadinya mengajar dalam kelas, dan mereka tak faham. Petang, bila buat kelas tambahan, cikgu yang sama jugak. Mestilah tak faham jugak.
“Habeh tu, buat apa aku mai kelas tambahan?”
3. Mengarut.
Tok-tok menteri…saya nak tanya. Ada dak hangpa hantaq anak-anak hangpa mengaji kat sekolah kerajaan macam yang kat atas? Paling koman pun, SBP. Paling koman pun MRSM. Dan yang paling menarik…pak menteri yang dok push supaya system yang ada sekarang ni diteruskan pun hantaq anak belajaq kat sekolah swasta.
Tolonglah pak menteri. Berpijaklah di bumi nyata. Takkan bila hari ni Bahasa Inggeris menguasai dunia, kita belajaq Sains matematik dalam BI. Esok lusa kalau bahasa Cina naik jadi bahasa utama dunia? Waktu tu hangpa terketaq-ketaq nak suruh orang melayu belajaq sains matematik dalam Bahasa Cina? Tak ka bercelaru sistem pendidikan Malaysia waktu tu
Kita ada golongan luar Bandar yang mereka nak juga pandai sebagaimana orang-orang di Bandar. Tapi mereka kurang kemampuan. Janganlah aniaya mereka. Kalau menteri sendiri pun tak hantar anak belajar di sekolah kerajaan…tidakkah itu mengarut???
Sedikit pengalaman manis:
1. “Sir…awat cepat sangat sir mengajaq kat sini? La ni baru kami rasa seronok sikit belajaq English.”
2. “Sir. Lepaih sir keluaq dari sekolah ni…saya malaih mai sekolah lagi dah.Tak best dah lepaih nih”
3. “Sir, nanti kalau sir dah pi obersi, jangan lupa hantaq gambaq sir kat kami naa. Kami nak pi…mesti tak buleh punya. Tengok gambaq sir main salji pun kami dah rasa best. Sir jangan lupa naa.”
4. “Sir, nak ambik gambaq dgn Sir. Nanti takdak la kami teringat selalu kat sir”
5. “Ni sir…hadiah daripada kami. Kami share duit ramai-ramai ni sir” (menitis air mata aku bila aku bukak kotak hadiah tu…hadiahnya hanyalah sebuah jam loceng yang baru semalam aku nampak ada dijual di pekan sehari…harganya hanyalah sekitar RM12)
5. “Sir…ni ada sorang budak dia lukih gambaq sir. Tapi dia malu nak bagi sendiri kat Sir”
“Mana dia?” aku tanya kembali.
“Dia tak mau mai sekolah hari ni…dia sedih”
6. “Ok kelas, hari ini hari last saya ajaq hangpa kat sini. Insha Allah kita jumpa lagi. Kalau sapa-sapa nak kontek saya, saya bagi alamat emel. Kalau ada yang pi CC (cyber café) kat pekan tu nanti, tulih la emel kat saya. Tulih dalam bahasa Inggeris tau. Biaq salah pun takpa. Kalau dak…saya tak mau layan”
Dan sehingga ke hari ini…memang ada yang menulis pada aku…tapi dalam BI yang dhaif. Takpalah…semangat kalian aku hargai.
Dan ada juga pengalaman-pengalaman lain…yang tak manis diceritakan di sini. maklumlah…cikgu muda katakan.
-Selesailah sudah naskah sahabat ini aku copy paste-
Ayaq mata aku menitis di penghujung naskah ini kerana cerita ini sebenarnya menggambarkan kisah hidup kami murid-murid dhaif di sekolah luar bandar 25 tahun dahulu. Tapi kami masih beruntung sebab sains dan matematik diajar dalam bahasa melayu. Dapatlah juga kami faham apa yang diajar..
-SUARADARIGUNUNG SEMANGGOL-
Selepas baca catan di atas, aku pelik kerana air mata boleh menitis padahal apa yang ditulis bukannya drama melayu, atau kisah sedih. Air mata menitis kerana terkenangkan nasib anak-anak melayu di luar bandar yang dilupakan. Mana pergi pejuang-pejuang bangsa yang berkobar-kobar dengan keris di tangan. Pejuang inilah yang mungkin tidak berada di bumi nyata.
BalasPadamAku pun dibesarkan di kampung. Cuma, dulu aku telah dihantar ke sekolah orang putih. Aku belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris, dan berjaya pula melanjutkan pelajaran ke England. Aku balik, ada pekerjaan yang baik, dan aku selalu juga memandang rendah kepada orang melayu fasal tak mahu belajar tinggi-tinggi, sebaliknya terima apa yang ada di sekelilingnya. Sanggup kerja kat kilang dari pagi sampai petang, dan kadang-kadang dari petang sampai ke Malam. Cakap memang senang, fasal mungkin aku telah mendapat peluang diberikan pendidikan yang baik, masuk sekolah asrama penuh dan kemudian belajar pula ke luar negeri. Tetapi, bukan semua orang mendapat peluang itu. Orang melayu terutamanya, yang duduk kat pedalaman tak berpeluang pun untuk belajar dengan baik, dan bila dipaksa pula belajar guna bahasa Inggeris, semakin susah untuk difahami dan semakin menjauhkan diri daripada belajar. Makin rugilah anak bangsa kita.
Hakikatnya, agihan kekayaan dan begitu juga agihan kemudahan pendidikan di negara ini tak boleh disamaratakan. Sekolah di bandar ada banyak kemudahan. Mak-bapa kat bandar boleh berikan kemudahan tuisyen, hantar anak ke sekolah dengan kereta, siap dengan driver lagi. Makanan yang berkhasiat, dan pendedahan kepada pelbagai teknologi dalam kehidupan harian. Di luar bandar jauh bezanya. Sungguh pun di kampung sekarang ni dah ada elektrik, dah ada TV, air paip bersih dan jalanraya baik, kemudahan ini belum boleh mengubah cara berfikir di luar bandar. Pendapatan rakyat luarbandar adalah kecil, cukup untuk beli ikan tamban, dan kicap bagi makan tengahari. Tak akan ada duit simpan, dan dengan pendapatan kecil ni juga nak dibayar yuran sekolah, nak dibeli beg, baju sekolah, dan pelbagai buku latihan. Bagi yang ada anak bersekolah, tentu bersetuju kalau saya katakan sekurang-kurangnya RM100 perlu dibelanja di awal persekolahan. Tiap-tiap bulan pun perlu belanja lagi, dan belum masuk duit belanja tambang bas.
Sampai di sekolah, keadaan yang dhaif dengan papan hijau yang dah menggelupas. Kipas angin pun tak berpusing lagi. Bilik darjah pun, berdebu dan yang paling malang lagi adalah cikgu pun yang dah tak bermaya. Maklumlah, cikgu-cikgu yang berkualiti (kononnya) tak dihantar ke luar bandar. Cikgu-cikgu kat luarbandar menanggung beban yang banyak, dan tanpa inspirasi dan motivasi akan terus memberi khidmat sekadar termampu.
Dari pemerhatian dan pengalaman inilah, kita perlu bertanya: apa matlamat sebenar Kementerian Pelajaran? Nak ajar anak murid supaya pandai dalam sains dan matematik atau nak jadikan mereka saintis dan pakar matematik (yang sememangnya perlu merujuk kepada teks bahasa Inggeris)? Kalau nak pandai dalam sains dan matematik, penghayatan subjek tu yang penting -- bahasa tu boleh disampaikan dalam apa bentuk pun. Tetapi, bila dah nak jadi pakar belajarlah Bahasa Inggeris. Bila diingat kembali zaman aku pi England dulu pun, aku tak reti nak cakap inggeris juga walaupun MCE dapat grade A2. Tiga bulan lepas tu, baru boleh faham. Bukan senang nak mahir berbahasa Inggeris, tetapi setelah selalu berinteraksi barulah fasih berbahasa Inggeris.
Untuk kembali kepada bumi yang nyata, eloklah bermuhasabah dan fahami permasalahan berikut:
1. Bahasa Inggeris adalah untuk berkomunikasi. Ajar dari kecil, dan amalkan dalam kehidupan harian. Cikgu-cikgu yang dihantar ke sekolah-sekolah kat luarbandar perlu boleh menghayati dan memahami bahasa tersebut. Cuba kaji betul-betul samada cikgu-cikgu yang dihantar kat luarbandar sekarang ni, mampukah mereka berbahasa inggeris dengan baik? Kaji betul-betul - fasal dari pemerhatian kasar mungkin 10% saja yang boleh cakap bahasa inggeris (itu pun bukannya perfect).
2. Kalau nak berkomunikasi pun tak lepas, janganlah pula dibebankan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Menyusahkan cikgu, memudaratkan pelajar dan yang rugi adalah generasi yang akan datang.
3. Pengajaran dan pembelajaran mungkin perlu dikaji semula. Cara yang diamalkan sekarang lebih kepada persediaan pelajar untuk peperiksaan. Pelajar diasak untuk belajar supaya berjaya dalam peperiksaan, bukannya untuk menghayati ilmu. Tengok saja berapa banyak soalan ulangkaji: pelajar dah jadi macam kakaktua, boleh mengingati jawapan tetapi tak memahami apa yang dijawab.
Jadi, adakah pengajaran sains dan matematik patut dibuat dalam Bahasa Inggeris? Jawapan bergantung kepada apa yang cuba dicapai. Kalau nak jadikan orang melayu ni terus ketinggalan, eloklah dalam Bahasa Inggeris - sebab makin ramai anak melayu akan tercicir, melainkan kalau kementerian pelajaran boleh sediakan guru dan kemudahan yang mencukupi untuk membolehkan pembelajaran dan pengajaran cemerlang.
aku dah 6 thn ngajo SC dlm BI kat sek rendah luar bandar. Tp tak lah kg sgt pun. Kira dlm sek aku tu aku ngajo budak darjah 6. Boleh dikatakan aku ni boleh le cakap omputih skit2 berbanding kengkawan aku yg lain.Dlam kesemua 7 kelas darjah 6, cuma satu kelas je yg memang mampu faham dan jawab exam dlm BI. Tu pun jenuh gak aku dan geng2 aku reka teknik yg memang mudah utk bebudak level depa. Aku sedih gak baca coretan sir tu. Aku tak bangkang PPSMI sebab aku tau niat tu baik..tp cara dah tak kena. Cadangan aku yg tak de sapa nak dengar ialah.....WUJUDKAN DUA ALIRAN KELAS SAINS, SATU DLM BI DAN YG LAIN DLM BM. GURU YG BETUL2 POWER AJAR SC DLM BI JE DIBERI MANDAT AJAR SC DLM BI UTK BUDAK KELAS CREAM...UTK TUJUAN BANTU DEPA EXCEL KE OVERSEA...LAPIH2 NI LA YG NAK JADI PEMIMPIN DAN PROFESIONAL SOK. JGN LA PULAK KITA PANDANG RENDAH NGAN BUDAK KG...TAK SEMUA TAK RETI BI. MUNGKIN YG SILAPNYA CIKGU YG TAK PANDAI TACKLE DEPA. TU LA...YG AKU HERAN CIKGU MELAYU SENDIRI PUN TAK MAU TOLONG. ADA YG PANDAI BI, TAK MAU PI SEK KG....YE LA TAK DE CLASS...(BARU RETI SPEAKING DAH LOGHAT NAK JADI ORG BARAT...TAK LEH JEJAK TANAH KG LE KONON)...AKU KESIAN ANAK MELAYU KG...AKU KALAU BOLEH BUAT KLON BYK2...AKU NAK PEGI SEK KG NI....TOLONG LA SAPA2 YG ADA KERIS DI TANGAN TU...JGN LE ANGGUK JE APA YG PAK MENTERI CDG...BUAT KAJIAN PUN KONON2NYE NAK BUKTIKAN LA KEJAYAAN PPSMI....TAPI AKU TAU DAPATAN KAJIAN TU PUN DAH DIMANIPULASI (DIUBAH) IKUT KEHENDAK PAK MENTERI KAN.....AKU TAU PUN SEBAB AKU BERGAUL NGAN PENYELIDIK TU SENDIRI...AKU STUDENT MASTERS....AKHIR KATA AKU HARAP SGT2 LA CDGN AKU TADI TU ADA LA ORG YG DENGAR....TERUTAMANYA ORG YG ADA KERIS DI TANGAN.....TAK MELAYU HILANG DIDUNIA.....tp kat Malaysia.?????
BalasPadamsalam...
BalasPadamnice to know there is a blogger from gunung semanggol,
may i know who are you?
i was with SKGS too...
dulu belajar bahasa ingeeris dgn sapa?
ok..wassalam