Rabu, 18 November 2009

Aku ke Mekah, TGNA tak jadi..

Bismillahirrahmanirrahim

Taqdir Allah, aku sampai ke Mekah 14 hari yang lalu. Perjalanan yang agak jauh dan meletihkan. Menunggu di Kelana Jaya seawal jam 12 tengahari, kapal terbang berlepas pukul 5.40 petang waktu Malaysia, 8 1/2 jam di atas kerusi kapal terbang MAS dan tiba di Lapangan Terbang Jeddah pukul 10.30 malam waktu Arab Saudi. Waktu Arab Saudi 5 jam tepat lebih lewat daripada waktu Malaysia.

Urusan passport dan visa sangat meletihkan. Pukul 10.30 malam mendarat, pukul 4.00 pagi baru urusan tersebut selesai. Badan rasa lesu, hendak saja aku tidur di atas lantai marble lapangan terbang tersebut..

Pukul 4.30 pagi kami menaiki bas untuk perjalanan darat yang jauh pula menuju Madinah. Bas yang dinaiki tempat duduknya rapat seperti bas sekolah. Mujur tempat sandarnya melepasi kepala. Kerana letih aku tertidur juga walaupun tidak selesa. Kalau tak silap bas berhenti 4 kali untuk solat, makan dan rehat.

Perjalanan darat itu mengambil masa 8 jam pula. Pukul 12.30 tengahari baru sampai ke Madinah. Tempat yang dirindui sekalian umat Islam yang cintakan baginda Rasulullah SAW. Segala letih-lesu hilang bila terdengar `mutawif' berkata `Madinah, Madinah'. Ada yang membuka buku doa, membaca doa masuk Kota Madinah. Ada yang melilau biji mata melihat Kota Madinah. Kota yang penuh sejarah di dalam urat darah umat Islam. Bukankah setiap hari kita berselawat pada junjungan Nabi Muhammad SAW?

Di Madinah para jemaah haji berusaha mengejar 40 waktu di Masjid Nabawi, menziarah maqam Nabi, maqam Saidina Abu Bakar, Maqam Saidina Umar, Kubur Baqi', melawat medan Uhud, melawat masjid Quba', solat di Raudhah dan tentunyalah tak boleh ditinggalkan `tawaf kedai' buat membeli-belah.

Kemudian para jemaah haji berangkat ke Mekah. Keseluruhannya memakai ihram buat mengerjakan umrah atau haji. Di dalam bas riuh kedengaran suara talbiah sebaik para jemaah berniat umrah atau haji di Bir Ali. Aku berniat umrah kerana mengerjakan Haji Tamattuk.

Sesampai di Mekah jemaah haji diletakkan di hotel masing-masing. 5-6 orang sebilik, bila barang selesai diangkut, barulah jemaah di bawa tawaf dan saei oleh mutawif. Untuk mereka yang kali pertama mengerjakan haji memang macam-macamlah halnya. Ada yang hilang kasut, ada yang sesat, ada yang hilang kawan, ada yang terkentut semasa tawaf, ada yang tidak yakin bilangan pusingan dan pendek kata seribu satu macam masalah. Namun tidak kurang yang tenang dan bersahaja. Khusyuk beribadah kepada Allah.

Selesai saie kami bergunting atau bercukur, maka selesailah umrah musim haji. Kegembiraan terbayang jelas di mata sekalian yang telah bergunting atau istilahnya tahallul. Kemudian masing-masing pulang ke hotel dan berehat.

Dua-tiga hari di Mekah aku mendapat berita Tuan Guru Nik Aziz akan datang ke Mekah bersama rombongannya. Ramai yang menanti beliau. Aku pun tertunggu-tunggu. Siapa tahu ada rezeki boleh bertawaf atau bersaei bersama beliau. Tentulah sekalian yang bertawaf atau yang bersaei bersama beliau akan merasa lebih bermakna tawafnya atau saeinya. Tentu akan kami lingkung beliau supaya tidak akan ada orang yang berani hendak menyinggungnya. Tentu kami akan berjalan perlahan-lahan bersama-sama beliau mengelilingi kaabah atau berulang-alik Safa dan Marwah.Tentu jemaah haji negara lain akan menjeling pada kami, gerangan siapa yang kami lingkung seperti menatang minyak yang penuh.

Tentu kami boleh tersenyum bangga pada jemaah Pakistan, pada jemaah Bangladesh, pada jemaah Turki, pada Jemaah Iran atau pada jemaah Indonesia. Kalau orang Indonesia tanya siapa yang kamu lingkung, tentu kami akan jawab, ini Sheikh Ahmad Yassin Malaysia. Hati aku berbunga bangga hingga berkhayal.

Tup-tup aku di beritahu Tok Guru Nik Aziz tak jadi datang ke Mekah mengerjakan haji. Isunya kerana kononnya dia hendak datang ke Mekah menggunakan duit tajaan yang boleh di cap rasuah. Aku terpinga-pinga sendirian. Pergi ke Mekah buat haji ada orang sanggup pakai duit rasuah kah?

Tak apalah. Apa boleh buat. Tak ada rezeki aku untuk bertawaf bersama Tok Guru. Aku meneruskan rutin di Mekah. Sembahyang berjemaah. Bertawaf sunat, mengaji quran dan sebagainya. Tiba waktu makan, apa lagi ke dewan makan lah aku.

Suatu ketika aku duduk bersebelahan dengan seorang pemuda Kelantan, berusia 40an. Kami berkenalan di meja makan. Dia bekerja dengan Kerajaan Persekutuan atau ringkasnya Kerajaan UMNO/BN. Seorang profesional, baik tutur bicaranya. Aku bertanya tentang kepadanya tentang pembatalan Tok Guru Nik Aziz ke Mekah.

`Inilah kerja politik kotor UMNO/BN', katanya ringkas.
`Kenapa?' aku bertanya pula.
`Tok Guru Nik Aziz ni Ulama', ia sudah berkali-kali ke Mekah. Adakah kamu fikir dia akan mencemarkan hajinya dengan wang rasuah?' dia bertanya kepada aku.

Aku tidak menjawab, sebaliknya diam.
`Kalau dia nak rasuah, dia akan rasuah masa dia perintah Kelantan selama 19 tahun, bukan rasuah masa hendak pergi Mekah', katanya lagi.
`Orang kampung yang mengaji tak tinggi pun tak sanggup pergi Mekah dengan duit rasuah'sambungnya lagi.

`Dulu tahun lepas masa Tok Guru umum nak pergi umrah, separuh kapal terbang penuh orang nak ikut dia, orang nak ambil keberkatan bersama ulama', katanya lagi.
`Dah! bila separuh kapal terbang penuh, takkan mereka sampai hati tengok Tok Guru Nik Aziz bayar tambang sendiri, lalu mereka kutip duit sponsor. Takkan itu namanya rasuah', katanya lagi.

Dia memberi amaran pula, "Rakyat Kelantan akan ingat benda ni, kita akan ingat UMNO/BN tuduh MB kita nak pergi Mekah guna duit rasuah,". "Dia ingat rakyat Kelantan termakan dengan fitnah mereka?" katanya lagi.

Kami berhenti berbual disitu. Aku mendapat input daripada seorang rakyat Kelantan, seorang staff Kerajaan Persekutuan UMNO/BN.

sdgs: Entahlah apa nak jadi dengan UMNO/BN?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan