Khamis, 30 Oktober 2008

MB NIZAR WAJAR ADA MASJID(MUSOLLA) SENDIRI DI NEGERI PERAK



Sekitar tahun 1988 negara kita Malaysia dilanda kemelesetan ekonomi yang gawat. Berpuluh kilang di Pulau Pinang dan di kawasan perindustrian yang lain ditutup kerana pengusahanya tidak lagi mendapat keuntungan yang memberangsangkan. Ianya meninggalkan kesan yang tidak kurang dahsyatnya apabila ribuan pekerja sektor perkilangan diberhentikan kerja dalam keadaan nasib mereka terkapai-kapai. Saya berada di dalam tingkatan empat pada masa itu dan terlibat di dalam satu latihan kumpulan perbahasan. Guru Bahasa Malaysia saya memberikan tajuk adakah wajar pengusaha-pengusaha kilang yang mempunyai dana asas di luar negara menutup kilang-kilangnya di Malaysia sewaktu zaman gawat.

Dengan sedikit maklumat yang ada dan jiwa yang penuh kritis saya membahaskan tajuk tersebut dengan hati yang separuh terbakar. Mana mungkin pengusaha-pengusaha kilang ini menutup kilang-kilang mereka pada zaman gawat dan meninggalkan rakyat Malaysia terkapai-kapai sedangkan mereka telah diberikan keistimewaan `duti eksais’ percuma selama lima tahun (pengetahuan ini didapati daripada pelajaran ilmu perdagangan dalam tajuk zon perindustrian bebas). Selama lima tahun tersebut pengusaha kilang telah mengadakan shif bekerja tiga kali sehari yang membawa maksud mereka sebenarnya telah menikmati `duti eksais’ percuma selama lima belas tahun lamanya. Mereka-mereka ini sebenarnya telah pun `berenang dalam mas, bersayap wang kertas’ sebelum cabut meninggalkan Malaysia, ujar saya lagi. Cikgu Bahasa Malaysia saya menggelar saya `pembahas kontroversi’ selepas sesi latihan itu. Manakan tidak arwah ayah saya turut terkesan apabila harga barangan komoditi merudum ke tahap tidak mampu menanggung sara higup lagi pada zaman itu. Harga kelapa kering yang diusahakannya jatuh tertiarap sehingga ketahap kami jadi orang berhutang dan akhinya terpaksa hijrah kembali ke Kaki Gunung Semanggol yang nostalgik ini.

1988 itu menyaksikan bukan sekadar kegawatan ekonomi tetapi juga kegawatan politik dalaman UMNO/BN dan juga kegawatan politik negara. Tengku Razaleigh Hamzah and the gangs dan Dr Mahathir Mohamed and the gangs adalah watak-watak utama sekitar gawatnya suasana ketika itu. Akhirnya UMNO pecah dua dan lahirlah Semangat 46 yang diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah. Dr Mahathir selaku Perdana Menteri merasa begitu lemah dan terpaksa menganjurkan pelbagai perjumpaan bersama rakyat yang dipanggil SEMARAK dan juga terpaksa menggunakan kekangan ISA. Tahun 1990 akhirnya menjelang dan Pilihan Raya Umum perlu diadakan bagi mencari mandat baru. Tengku Razaleigh Hamzah dengan Semangat 46nya dilihat begitu yakin untuk mengambil alih kerajaan.

Disebelah Pantai Timur Tengku Razaleigh menjalin hubungan erat dengan Parti Islam Semalaysia PAS dan di sebelah Pantai Barat Tengku Razaleigh menjalin pula hubungan erat dengan Demokratik Action Party DAP. Tokoh-tokoh utama di dalam PAS pada ketika itu adalah almarhum Tuan Guru Haji Yusuf Rawa, Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat, almarhum Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor dan Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang. Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menulis satu kertas kerja bertajuk `Tahaluf Siyasi’ dan itulah kali pertama saya mendengar istilah itu. Ia menambah ilmu saya tentang bagaimana Parti yang memperjuangkan Islam boleh berpakat dengan parti yang tidak memperjuangkan Islam.

Di Pantai Timur nama Tuan Guru Nik Abdul Aziz secara tiba-tiba menyinar cemerlang akibat daripada kerjasama itu. Kerjasama itu di panggil Angkatan Perpaduan Ummah APU dan kelihatannya negeri pantai timur terutamanya Kelantan begitu terkesan dengan kewujudannya. Ianya secara langsung atau tidak langsung mungkin kerana nama Tengku Razaleigh, Presiden parti baru Semangat 46. Tengku Razaleigh, kerabat diraja yang pernah menjadi Menteri Kewangan berwibawa, dipercayai telah dinafikan hak untuk jawatan yang lebih tinggi dalam parti dan akhirnya di buang pula oleh UMNO adalah anak jati negeri Kelantan. Ianya membangkitkan ombak semangat di kalangan penduduk Negeri Kelantan dan di mana-mana dilaungkan Tengku Razaleigh adalah calon Perdana Menteri yang lebih layak. Tuan Guru Nik Abdul Aziz selaku Pesuruh Jaya PAS Kelantan mengisi semangat dan gelombang rakyat dengan roh Islam dan dilihat tenang menemani Tengku Razaleigh dimajlis-majlis bersama rakyat terutamnya di Negeri Kelantan.

Pilihan raya 1990 berlangsung begitu hangat dengan semangat waja Tengku Razaleigh untuk menumpaskan UMNO/BN. Tengku Razaleigh bukan sekadar ke Pantai Timur dan ke Pantai Barat tetapi turut ke Sabah dan Sarawak. Beberapa hari sebelum pilihan raya Tengku Razaleigh terperangkap dengan gambarnya memakai tengkolok tradisional bertanda campur (+) di sebuah majlis di negeri Sabah. Surat khabar pantas menabur fitnah, Tengku Razaleigh sudah jadi Kristian!!!.

Dengan keadaan media massa di tahun 1990, tidak banyak yang dapat dilakukan selain di negeri Kelantan. Dengan penerangan gerak gempur di Kelantan, rakyat teguh di belakang PAS dan APU. Pilihan raya itu menyaksikan kumpulan Tengku Razaleigh tewas teruk kecuali di negeri Kelantan. Kelantan menyaksikan calon-calon yang majoritinya diisi oleh parti PAS menang besar dengan majoriti 39-0 (kalau tidak salah ingatan saya).

Tahun 1990 memberi harapan dan nafas baru kepada para pejuang Islam yang merasa begitu kecewa sebelumnya dengan kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO pada tahun 1982. Tok Guru Nik Aziz muncul dengan imej baru sebagai MB Kelantan dan pada masa itu istilah Inggeris yang begitu popular ialah HUDUD LAW. Tok Guru Nik Aziz begitu zuhud, dan di dalam keadaan media massa yang tidak begitu baik sekitar 1990, berita berkenaan zuhud dan tawadhuk beliau sentiasa meniti dari mulut ke mulut rakyat, bukan sekadar rakyat Kelantan bahkan rakyat Malaysia. Bukan sekadar rakyat Malaysia, bahkan juga penduduk di timur tengah. (saya pernah ke timur tengah sekitar 1996 dan pertanyaan yang kerap diterima ialah berkenaan Nik Abdul Aziz, melihat videonya mendirikan solat dhuha sebelum menguruskan negeri menyebabkan ada orang Arab yang menitiskan air mata..)

Tuan Guru Nik Abdul Aziz membawa pendekatan baru di dalam mengurus negeri. Dia memperkenalkan pendekatan bertaqwa. Dia memperkenalkan bahawa mengurus negeri dengan beramal ibadah tidak boleh dipisahkan. Dia memperkenalkan bahawa bersolat dan mengurus negeri adalah dua perkara yang sangat rapat. Dia membangunkan masjidnya di Pulau Melaka seiring dengan dia membangunkan negerinya di timur semenanjung. Masjidnya menjadi begitu tersohor. Ada orang datang ke Kelantan semata-mata kerana hendak melihat masjid Nik Aziz. Di masjidnya waktu subuh bagaikan waktu Jumaat. Orang menadah ilmu daripada kuliah-kuliah dimasjidnya. Dia bukan sekadar membangun batu-bata, tetapi dia membangun roh dan jiwa manusia. Di masjid itu orang memahami bagaimana Islam hendak memerintah dan di masjid itu orang melihat bagaimana masjid boleh dijadikan pusat kepada pembangunan dan pemerintahan sebuah negeri.

Dia mengharungi cubaan yang tidak sedikit. Cubaan daripada mereka yang tidak mahu Islam dijadikan sebagai asas rujukan di dalam setiap urusan kehidupan ini. Keakrabannya dengan rumah Allah menjadikan dia begitu kebal dengan segala cubaan yang mendatang dan yang dirancang oleh kelompok musuh. Akhirnya tahun 1998 menyaksikan satu lagi senario episod politik Malaysia yang penuh debaran. Ianya menyaksikan pertembungan ketara antara Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamed. Ianya membawa kepada terpenjaranya Anwar selama enam tahun di penjara Sungai Buloh, Selangor.

Pemenjaraan Anwar memberi impak besar kepada politik Malaysia. Ia membawa kepada penubuhan parti politik baru keADILan dan sokongan yang bertambah kepada parti PAS. Akhirnya pada pilihan raya tahun 2000 seorang lagi sahabat Tuan Guru Nik Abdul Aziz iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang diberi amanah oleh Allah dan rakyat Trengganu untuk mentadbir negeri tersebut, juga di timur Semenanjung. Tuan Guru Haji Hadi menggunakan pendekatan serupa sejak sekian lama. Dia terkenal dengan masjidnya di Rusila, Marang Trengganu. Masjid besar yang mampu menampung jemaah melebihi 5000 orang setiap pagi kuliah Jumaatnya. Berpusatkan masjid dan berorientasikan taqwa, dua orang ulama PAS menjadi menteri besar di dua buah negeri.

Tahun 2004 menjadi parut catatan duka yang begitu dalam kepada penyokong dan pendokong Parti Islam. Kerajaan Islam Trengganu tenggelam dalam badai Gelombang Biru dan Kerajaan Islam Kelantan tinggal nyawa-nyawa ikan. Jika dilihat ganasnya gelombang biru yang memukul, dengan segala tipu helah dan onar khianatnya, seolah-olah parti Islam tidak akan diendahkan orang lagi. Tetapi dua orang ulama’ tadi teguh memegang amanah Tuhan, meneruskan dakwah dan terus menjadikan masjid sebagai pusat operasi dan orientasi dakwah. Masjid Pulau Melaka dan Masjid Rusila terus bernyawa dan berdenyut di balik kerasnya ombak pukulan musuh.

Sesungguhnya ujian Allah bukanlah setakat kesusahan, bahkan kesenangan dan kemenangan juga adalah satu ujian. Sekali lagi pilihanraya tahun 2008 datang dengan warna yang penuh berbeza. Tsunami politik yang begitu terkenal, merubah lanskap politik Malaysia menjadi amat berbeza. Salah satu negeri yang menerima kesan Tsunami dan perubahan lanskap yang begitu ketara adalah negeri Perak Darul Redzuan. Negeri yang menyaksikan sebuah kerajaan baru, kerajaan kaki tiga ditubuhkan di atas kerjasama 3 parti yang anti UMNO/BN. Kerajaan ini pada awalnya dilihat tidak stabil, rapuh dan menanti belah bila-bila masa kerana komponen kaum dan nisbah wakil partinya yang dilihat tidak seimbang. Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Ahmad Awang teguh dengan pendiriannya tidak bekerjasama dengan UMNO/BN dan memilih bekerjasama dengan 2 parti lain yang anti UMNO/BN. Akhirnya kerajaan kaki tiga diwujudkan dan dengan taqdir Allah SWT Menteri Besarnya dipilih daripada tokoh parti Pas yang mempunyai jumlah wakil yang paling kecil dalam kerajaan. Ustaz Ahmad Awang dalam salah satu ucapannya memperkenalkan calon Menteri Besar menyebut bahawa calon Menteri Besar dari Pas adalah seorang yang bertaqwa, seorang profesional, mampu bertutur dalam 2-3 bahasa, mampu memberi khutbah, memberi tazkirah dan berkuliah serta orang yang terkehadapan dalam parti Pas di negeri Perak.

Akhirnya nama Ir Mohd Nizar Jamaludin diumumkan sebagai Menteri Besar Perak mewakili Kerajaan Pakatan Rakyat. Namanya menjadi popular secara tiba-tiba. Masjid-masjid menjemputnya dan surat2 khabar menemuramahnya. Orang Melayu meraikannya, orang China ingin mengenalinya, orang India menunjukkan wajah gembira. Di dalam usaha gigihnya memperkukuh Kerajaannya yang begitu sering dipukul dan dihentam oleh kumpulan lawan, dia sentiasa mengelak daripada membangkitkan isu perkauman, sebaliknya menonjolkan isu nilai-nilai sejagat yag diterima oleh manusia seluruhnya.

Dato’ Seri Ir Nizar adalah Menteri Besar Pakatan Rakyat yang mewakili Parti Pas dan dikenali sebagai orang yang teguh dengan pegangan agama Islamnya. Dia diperkenalkan oleh Pesuruhjaya Pas Perak sebagai orang yang berkemampuan membawa Islam maju kehadapan. Dia berusaha bersungguh-sungguh membuktikannya. Dengan segala kekangan kuasa yang dihadapinya, dia berusaha membawa Islam terus kehadapan. Solat menjadi agenda utama pemerintahannya walaupun kerajaannya didokong lebih ramai oleh orang yang belum Islam. Bulan Ramadhan menyaksikan MB Nizar berkeliling seluruh negeri Perak menghidupkan Ramadhan di masjid-masjid dan ia menarik perhatian rakyat yang tidak sedikit.

MB Nizar bukan ulama seperti dua orang Menteri Besar Pas yang terdahulu, tetapi insya allah dia orang yang soleh. Dia telah menunjukkan contoh yang baik kepada rakyatnya dengan menjadi hamba Allah yang soleh, hamba Allah yang rapat dengan rumah Allah dan Tuhannya. Tinggal lagi MB Nizar belum ada masjid atau musolla sendiri seperti dua orang Menteri Besar Pas yang dahulu. Dua orang ulama’ yang menjadi pelopor kepada pemerintahan berteraskan Islam yang diperjuangkan oleh Pas dan seluruh pendokongnya.

Ketika salah seorang Menteri Besar Pas yang dahulu berhadapan ujian kekalahan di negeri yang diperintahnya, rumah Allah yang dibina terus memberi semangat dan meneruskan `legasi’ perjuangan yang dibawa. Dia tidak tenggelam dipukul ombak kekalahan sebaliknya terus timbul dan berada ditengah medan. Kehilangan kuasa memerintah tidak membawa makna ia turut kehilangan suara berdakwah. Suara dakwahnya terus segar kedengaran walaupun kuasa memerintahnya telah tidak ada. Ia tidak seperti Menteri Besar UMNO yang biasanya akan terus tenggelam dan dilupakan sebaik sahaja tidak lagi memegang tampuk pemerintahan.

MB Nizar adalah daripada Pas, dan Pas menjadikan agenda dakwah sebagai agenda utama perjuangan. Sebagai seorang rakyat, rakyat negeri Perak yang diperintahnya, saya merasakan wajar MB Nizar menuruti jejak langkah dua orang Menteri Besar Pas yang terdahulu, mendirikan masjid sebagai paksi utama kepada pemerintahan dan perjuangan dakwah. Kita tidak dapat meneka berapa lama tempoh pemerintahan MB Nizar, panjangkah atau pendekkah, oleh itu wajar MB Nizar merancang untuk meninggalkan `legasi’ yang menjadi penghargaan dan kenangan kepada penyokong dan pendokong perjuangan Islam di negeri Perak ini.

Mendirikan masjid yang khusus sebagai lambang kemenangan Islam di negeri Perak ini adalah sebahagian daripadanya. Terbayang dimata saya selaku rakyat, MB saya mempunyai masjidnya sendiri di negeri Perak ini yang berdekatan dengan pusat pemerintahannya dan barangkali bersebelahan pula dengan rumahnya sendiri. Jika ditanya orang di mana rumah MB kamu? Dengan bangga saya akan menjawab, "rumah MB saya bersebelahan dengan masjid, masjid yang dibinanya sebagai tanda kemenangan Islam. Jikalau hendak melihat kelibat MB saya, pergilah ke masjidnya, tunggukan azan berkumandang dan insya allah jikalau tidak ke mana-mana, dia akan solat di situ".

Masjid itu menjadi tempat belajar, tempat menghidupkan ilmu dan ibadah. Masjid itu menjadi tempat berteduh, masjid itu menjadi tempat berekreasi, masjid itu menjadi tempat menghidupkan seni dan budaya, masjid itu menjadi tempat mengintegrasikan bangsa, menjadi pusat denyutan nadi dakwah dan menjadi tempat kunjungan rakyatnya. Negeri Perak ini pelbagai bangsanya. Saya terbayang masjid MB saya ini pelbagai bangsa imamnya, ada imam bangsa India, ada imam bangsa China dan ada imam bangsa Melayu, demikian juga pelbagai bangsa makmumnya. Terbayang juga di mata saya masjid MB ini unik reka bentuknya, ada unsur Melayu, ada reka bina China dan ada sentuhan India. Ada pula kelas pengajian bahasa Mandarin dan Tamil untuk memahami ajaran Islam . Oh! Alangkah indahnya impian ini, mungkinkah impian jadi kenyataan? Sebagai rakyat apalah kiranya mempunyai impian, memberi cadangan, berdoa dan seterusnya menunggu dan mengharap.

Khalifah Umar Abdul Aziz memerintah kerajaan Umaiyah tidak lama. Sekadar 3 tahun lebih kata YAB Lim Guan Eng. Tetapi namanya dan tinggalannya terukir indah dari bibir ke bibir umat Islam serata dunia beratus tahun lamanya. Bukan sekadar umat Islam yang mengkaguminya, bahkan juga YAB Lim Guan Eng yang belum bersama Islam turut terasa kehebatan auranya.

Suaradarigunung akan terus bermonolog, mengharapkan impian jadi kenyataan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan