Isnin, 15 Jun 2009

JANGAN BERSAHABAT DENGAN KERA, PESAN KURA-KURA!

Bismillahirrahmanirrahim

Ini cerita budak-budak. Cerita pasal binatang. Aku dah khatam 3 kali buku cerita ni dan malam ni aku khatam kali ke empat. Aku khatam 3 kali sebelum ni sebab aku ada 3 orang anak lelaki yang sudah pandai membaca. Setiap kali mereka bertatih belajar membaca, buku ini menjadi salah satu pilihan untuk mereka belajar membaca. Insya allah aku akan khatam 2 kali lagi sebab aku ada 2 anak lelaki lagi yang belum pandai membaca. Cerita pasal binatang sudah tentu budak-budak suka, sebab Allah swt sudah mentakdirkan kanak-kanak, pada suatu peringkat umur sukakan benda hidup dan benda yang bergerak. Dalam quran juga ada banyak kisah binatang, tentang semut, tentang unta, tentang labah-labah, tentang anjing, tentang lembu betina, tentang kera dan lain-lain lagi. Kisah dalam al-quran penuh pengajaran, sementara kisah binatang yang manusia reka untuk bacaan kanak-kanak pula lebih berorientasikan santai tetapi ada juga pengajarannya.

Kenapa aku catit kisah binatang ni dalam blog aku? Nak tarik pembaca budak-budak pulak ke setelah gagal menarik pembaca dewasa? Terpulanglah pada fikiran orang yang membaca. Kalau nak jadikan sekadar bacaan santai pun boleh, kalau nak ambil teladan pun boleh, kalau nak cerita pada anak-anak pun boleh, kalau tak nak baca pun boleh..

Ceritanya macam ni.. Sang Tikus, Sang Arnab dan Sang Kura-kura bersahabat baik. Mereka tinggal di tempat yang sama di sebuah hutan (tentang bagaimana tiga ekor binatang yang berlainan spesies ni boleh berkawan baik tak tahulah aku, anak-anak aku pun tak pernah tanya).Mereka selalu tolong-menolong dan hidup gembira. Suatu hari Sang Kura-kura telah mengajak Sang Tikus dan Sang Arnab berjumpa di suatu tempat. `Mengapa awak mengajak kami datang ke sini wahai Sang Kura-kura?' tanya Sang Arnab.

`Apa kata kalau kita berpakat untuk membuat satu tempat menyimpan makanan?' cadang Sang Kura-kura. `Sekarang ini musim hujan, dan kemarau selalunya tidak menentu. Kalau kita ada tempat menyimpan makanan yang selamat kita tidak akan kehabisan makanan,' sambung Sang Kura-kura.

`Hmm.. Bagus juga cadangan kamu itu Sang Kura-kura. Lagipun, kalau kita ada tempat menyimpan makanan secara bersama, kita boleh merasa pelbagai jenis makanan,' kata Sang Arnab.`Saya setuju, tapi di manakah tempat yang sesuai untuk menyimpan makanan?' tanya Sang Tikus pula.

`Jangan risau, tempatnya telah ada. Mari ikut aku ke tempat itu,' kata Sang Kura-kura kepada dua sahabatnya itu. Akhirnya Sang Kura-kura telah membawa Sang Arnab dan Sang Tikus ke sebuah tempat yang terlindung. Tempat itu ialah di dalam akar banir sebuah pokok kayu yang besar.

`Ingat, tempat ini hanya kita bertiga sahaja yang tahu,' beritahu Sang Kura-kura. `Baiklah, mulai hari ini, kita akan menyimpan makanan kita di sini dan di makan secara di bahagi sama banyak,' kata Sang Arnab pula.
Kehidupan tiga sahabat itu bertambah ceria dan akrab. Mereka begitu gembira kerana dapat makan, makanan yang diumpul bersama. Persahabatan tiga sahabat iti selalu diperhatikan oleh Sang Kera. Ia ingin mengetahui kenapa mereka begitu akrab dan sering makan banyak makanan secara bersama.

Seperti biasa, Sang Kera sangat licik. Tipu helahnya banyak. Suatu hari ia berpura-pura jatuh sakit dan meminta pertolongan kepada tiga sahabat itu. Atas dasar `keperibinatangan' tiga sahabat itu telah menolong Sang Kera. `Kamu semua sungguh baik hati, bolehkah saya berkawan dengan kamu?' tanya Sang Kera. `Sudah tentu boleh, tetapi apabila kita sudah berkawan nanti, segala rahsia sesama kita hendaklah dilindungi,' pesan Sang Kura-kura.

Sebenarnya Sang Kera hanya sekadar ingin mengetahui rahsia mereka sahaja dan ia tidak ikhlas dalam berkawan. Apabila ia telah mengetahui tempat simpanan makanan tiga sahabat itu, Sang Kera mula mencuri dan menghabiskan segala makanan yang ada.
`Eh, kenapa semua makanan kita sudah habis! Siapakah pencurinya?' tanya Sang Tikus. `Mungkin awak Sang Kera? Sebelum kamu menyertai kami peristiwa ini tidak pernah berlaku,' marah Sang Arnab. `Bukankah kita semua berempat? Jangan nak tuduh-tuduh pulak!' kata Sang Kera membuat helah.

Masing-masing tidak mengaku melakukan perbuatan mencuri itu. Akhirnya mereka telah pergi berjumpa Sang Kancil lalu mengadu tentang masalah yang dihadapi.`Baiklah, kamu berempat ambil dan bawa pulang ranting kayu yang sama panjang ini dahulu. Besok, bawa ke mari dan siapa yang ranting kayunya menjadi panjang, dialah pencurinya,' kata Sang Kancil sambil tersenyum.

Keesokan harinya mereka kembali berjumpa Sang Kancil lalu menyerahkan ranting kayu masing-masing. `Hah! Nampaknya Sang Kera lah sipencurinya, kerana ranting kayunya adalah yang terpendek sekali,' kata Sang Kancil.

`Kenapa pula, bukankah semalam kamu kata ranting kayu yang paling panjang sekali dialah pencurinya. Lihat, mereka bertigalah mempunyai ranting kayu yang panjang. Jadi merekalah pencurinya,' marah Sang Kera.

`Sebenarnya, itu helah saya sahaja. Kamu telah memotong ranting kayu itu menjadi pendek untuk mengelak dari menjadi panjang maka kamulah pencurinya,' kata Sang Kancil. Sang Kera sungguh terkejut dan berasa amat malu dengan tindakannya itu.

Sang Kera tidak ada alasan lagi. Dia berlalu pergi dan menghilangkan diri. Sang Kancil lalu memberi nasihat kepada tiga sahabat itu, `Berhati-hatilah apabila memilih sahabat,' katanya sebelum berlalu pergi.
Kini, semuanya sudah menjadi kenang-kenangan hidup. Sang Kura-kura yang berumur panjang telah tinggal keseorangan. Dua sahabat Sang Kura-kura telah pun mati. Sang Kura-kura pun telah sangat tua. Pergerakannya sangat perlahan, suaranya juga sangat perlahan. Namun jikalau ada satu pesanan berharga yang dapat Sang Kura-kura titipkan buat anak-cucu keturunannya. Dalam sebaris ayat yang ringkas, agak pasti Sang Kura-kura akan menyebut, "WALAU APA PUN ALASANNYA, JANGAN BERSAHABAT DENGAN KERA".

sdgS- Don't make a close friend with monkey, the tortoise remind.

3 ulasan:

  1. Uik? Apa daa...bersambung-sambung pulak! Huhuhu...
    Jangan lama sangat tangguh nak sambung ni...hehe

    BalasPadam
  2. apa ni nak bersambung lak huhuhu.....

    BalasPadam